Opłata produktowa
WPŁATY ZA OPŁATY Z ZAKRESU OPŁATY PRODUKTOWEJ ZA OPAKOWANIA I PRODUKTY NALEŻY PRZEKAZYWAĆ NA KONTA:
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO – POMORSKIE
Bank PKO BP S.A. Oddział 2 w Toruniu
89 1020 5011 0000 9502 0119 6013 - opłata produktowa – opakowania
55 1020 5011 0000 9502 0119 6237 - opłata produktowa – oleje smarowe
60 1020 5011 0000 9302 0119 6245 - opłata produktowa – opony
47 1020 1462 0000 7802 0327 9361 - opłaty z tytułu samodzielnego prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych przez wprowadzającego produkty w opakowaniach
OPŁATA PRODUKTOWA ZA ROK 2023
Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 21 grudnia 2021 r. (Dz. U. 2021 r. poz. 2375), w roku 2023 poziomy recyklingu poszczególnych rodzajów odpadów opakowaniowych, jakie przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produkty w opakowaniach musi osiągnąć, będą następujące:
Recykling ogółem – 61%
Tworzywa sztuczne – 40%
Aluminium – 51%
Metale żelazne – 60%
Papier i tektura – 70%
Szkło – 64%
Drewno – 21%
Nowe poziomy recyklingu odpadów opakowaniowych mają również zastosowanie do obliczania wartości pomocy de minimis odpowiadającej wartości zwolnienia z opłaty produktowej, obliczanej z zastosowaniem maksymalnej stawki opłaty produktowej dla opakowań (tj. 4,50 zł za 1 kg).
Nowe obowiązki dla przedsiębiorców oferujących i wprowadzających do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego
Przedsiębiorcy którzy:
1. prowadzą jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w której oferują klientom produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w załączniku nr 6 do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (kubki na napoje i pojemniki na żywność) będące opakowaniami lub napoje lub żywność pakowane przez niego w te produkty, również za pomocą urządzenia vendingowego mają obowiązek pobierania od 1 stycznia 2024 r. opłaty od klienta nabywającego napoje lub żywność w pojemnikach z tworzywa (stawki opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będących opakowaniami: Dz. U. 2023, poz. 2679). Sprawozdania do właściwego marszałka ze względu na miejsce pobrania opłaty należy składać w BDO w dziale III, tabeli 4 do 15 marca 2024 r. (sprawozdanie bezopłatowe za okres od 24 maja 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.). Sprawozdania za rok 2024 i lata kolejne będą sprawozdaniami opłatowymi.
2. wprowadzają do obrotu, czyli wytwarzają lub przywożą z zagranicy produkty z załącznika nr 9 do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami i o opłacie produktowej (pojemniki na żywność, paczki i owijki, pojemniki na napoje o pojemności do 3 litrów, kubki na napoje, w tym pokrywki i wieczka, lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego, chusteczki nawilżane, balony, wyroby tytoniowe z filtrami, oraz podpaski higieniczne, tampony i aplikatory do tamponów) oraz narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne mają obowiązek składania sprawozdań w BDO:
- w dziale III tab. 5 za kubki na napoje i pojemniki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na żywność (za 2023 r. bezopłatowe, od 2024 r. opłatowe),
- w dziale III tab. 6 za produkty z tworzyw sztucznych wymienione w załączniku nr 9 ww. ustawy (za 2023 r. bezopłatowe, od 2024 r. sprawozdania opłatowe),
- w dziale II tab. 5.5 za butelki plastikowe do 3 litrów (sprawozdania 2023 r. i 2024 r. bezopłatowe, od 2025 r. sprawozdania opłatowe),
- w dziale II tab. 5.6 za butelki z plastiku z informacją o poziomie selektywnego zbierania od 2025 r. (za lata 2023 i 2024 – sprawozdania bezopłatowe).
Stawki opłat na pokrycie kosztów zagospodarowania odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych – Dz. U. 2023 poz. 2686
OPŁATA PRODUKTOWA ZA ROK 2022
W dniu 1 stycznia 2022 r. weszła w życie Ustawa z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2021 r. poz. 2151), na mocy której przestaje obowiązywać obowiązek uzyskiwania poziomów odzysku odpadów opakowaniowych, pozostaje tylko obowiązek uzyskania materiałowych poziomów recyklingu oraz obowiązek uzyskania odpowiedniego poziomu recyklingu opakowań razem. W ślad za tą zmianą, rosną poziomy recyklingu odpadów opakowaniowych, które wprowadzający produkty w opakowaniach jest obowiązany osiągnąć w poszczególnych latach do roku 2030.
Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 21 grudnia 2021 r. (Dz.U. 2021 r. poz. 2375), w roku 2022 poziomy recyklingu poszczególnych rodzajów odpadów opakowaniowych, jakie przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produkty w opakowaniach musi osiągnąć, będą następujące:
Recykling ogółem – 59%
Tworzywa sztuczne – 30%
Aluminium – 51%
Metale żelazne – 55%
Papier i tektura – 66%
Szkło – 62%
Drewno – 19%
Nowe poziomy recyklingu odpadów opakowaniowych mają również zastosowanie do obliczania wartości pomocy de minimis odpowiadającej wartości zwolnienia z opłaty produktowej, obliczanej z zastosowaniem maksymalnej stawki opłaty produktowej dla opakowań (tj. 4,50 zł za 1 kg).
Jednocześnie informujemy przedsiębiorców ubiegających się udzielenie pomocy de minimis w związku z wprowadzaniem do obrotu produktów w opakowaniach, iż zgodnie z art. 5, pkt 3 ww. ustawy wszystkie konieczne zaświadczenia lub oświadczenia oraz informacje należy przekazywać WYŁĄCZNIE za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, zwanej dalej „BDO” w zakładce: Dokumenty, Dokumenty do ubiegania się o pomoc de minimis.
OPŁATA PRODUKTOWA ZA ROK 2020
Sprawozdania za rok 2020 oraz lata następne należy sporządzać tylko i wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem indywidualnego konta podmiotu w bazie BDO.
Termin składania sprawozdań: do 15 marca za rok poprzedni.
Termin płatności należnej opłaty produktowej za rok 2020 – do 15 marca za rok poprzedni.
Opłata na publiczne kampanie edukacyjne – termin płatności – do 31 grudnia roku sprawozdawczego.
POMOC DE MINIMIS za 2020 r., która stanowi zwolnienie z opłaty produktowej i opłaty na publiczne kampanie edukacyjne.
Przepisów ustawy w zakresie uzyskania wymaganych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, w tym dotyczących opłaty produktowej i dokumentów DPO, DPR, EDPO, EDPR oraz obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych – nie stosuje się do przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu opakowania o łącznej masie nieprzekraczającej 1 tonę [Mg], pod warunkiem przedłożenia marszałkowi województwa, w nieprzekraczalnym terminie do 15 marca 2021 r. roku:
1. zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis w bieżącym roku oraz w dwóch latach poprzednich lub oświadczenia o otrzymanej bądź nieotrzymanej wielkości pomocy de minimis w tym okresie,
2. formularza informacji wymaganego przy ubieganiu się o pomoc de minimis
(Dz.U. 2014, poz. 1543) udzielanej na warunkach określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. oraz
3. Sporządzenia w nieprzekraczalnym terminie do 15 marca 2021 r. w bazie BDO sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi.
Wartość pomocy de minimis odpowiada wartości zwolnienia z opłat, obliczanej z zastosowaniem maksymalnej stawki opłaty produktowej dla opakowań (4,50 zł/kg) oraz 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym.
OPŁATA PRODUKTOWA ZA ROK 2019
Sprawozdania za rok 2019 oraz lata następne należy składać tylko i wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem indywidualnego konta podmiotu w bazie BDO.
Termin składania sprawozdań: do 15 marca za rok poprzedni.
„UWAGA! Zgodnie z art. 237ea, ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2020 r., poz. 797 z późn. zm.) termin złożenia sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi za 2019 r. zostaje przesunięty do 11 września 2020 r.
Nie zostały zmienione terminy wpłaty należnej opłaty produktowej za nieosiągnięcie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu oraz wpłaty z tytułu kampanii edukacyjnych:
Termin płatności należnej opłaty produktowej za rok 2019 - do 15 marca za rok poprzedni.
Opłata na publiczne kampanie edukacyjne - termin płatności – do 31 grudnia roku sprawozdawczego.
POMOC DE MINIMIS za 2019 r.
Zwolnienie z opłaty produktowej i opłaty na publiczne kampanie edukacyjne!
Przepisów ustawy w zakresie uzyskania wymaganych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, w tym dotyczących opłaty produktowej i dokumentów DPO, DPR, EDPO, EDPR oraz obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych - nie stosuje się do przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu opakowania o łącznej masie nieprzekraczającej 1 tonę [Mg], pod warunkiem przedłożenia marszałkowi województwa, w nieprzekraczalnym terminie do 15 marca danego roku:
1. wszystkich zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis w bieżącym roku oraz w dwóch latach poprzednich lub oświadczenia o otrzymanej bądź nieotrzymanej wielkości pomocy de minimis w tym okresie,
2. formularza informacji wymaganego przy ubieganiu się o pomoc de minimis
(Dz.U. 2014, poz. 1543) udzielanej na warunkach określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1).
3. pisma informującego o poszczególnych rodzajach i masach opakowań wprowadzonych wraz z produktami w roku sprawozdawczym oraz o wysokości naliczonej opłaty na publiczne kampanie edukacyjne za rok sprawozdawczy.
Wartość pomocy de minimis odpowiada wartości zwolnienia z opłat, obliczanej z zastosowaniem maksymalnej stawki opłaty produktowej dla opakowań (4,50 zł/kg) oraz 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym.
UWAGA! Pomimo zwolnienia z opłat należy posiadać Numer rejestrowy BDO i przedłożyć sprawozdanie elektroniczne w bazie BDO.
OPŁATA PRODUKTOWA ZA ROK 2018
1. 1 stycznia 2019 roku wchodzi w życie rozporządzenie określające nowy wzór formularza sprawozdania o produktach w opakowaniach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami opakowaniowymi za 2018 r. (Dz. U. 2018 r. poz. 2526) - do pobrania poniżej.
2. W związku z nowelizacją ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. 2018 r. poz. 150 ze zm.) nowe brzmienie przyjmują między innymi następujące artykuły:
- art. 18, ust. 4a – wprowadzający środki niebezpieczne w opakowaniach samodzielnie wykonujący obowiązki jest zobowiązany zapewnić poziom odzysku i recyklingu co najmniej w wysokości określonej dla porozumień – zgodnie z art. 25, ust. 4,
- w art. 19, ust. 6 – w związku z nowym brzmieniem ust. 6 sprawozdanie o wysokości środków przeznaczanych na publiczne kampanie edukacyjne składa wyłącznie wprowadzający produkty w opakowaniach, który obowiązek wykonuje samodzielnie,
- w art. 20, ust. 3 - Wprowadzający produkty w opakowaniach, który w poprzednim roku kalendarzowym nie wprowadzał do obrotu produktów w opakowaniach danego rodzaju, oblicza poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych za dany rok w stosunku do masy wprowadzonych przez siebie do obrotu opakowań w tym roku,
- zmianie ulega załącznik nr 1 do ustawy określający docelowy poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych (pozycja nr 8 dotycząca opakowań wielomateriałowych).
3. Zgodnie z art. 19 znowelizowanej ustawy o gospodarce opakowaniami i gospodarowaniu odpadami opakowaniowymi obowiązującej od 1 stycznia 2018 r. wprowadzający produkty w opakowaniach samodzielnie wykonując obowiązek określony w ust. 1 przeznacza w danym roku kalendarzowym na publiczne kampanie edukacyjne lub przekazuje w danym roku kalendarzowym na odrębny rachunek marszałka województwa – łącznie co najmniej 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym.
Przedsiębiorcy, którzy po 1 stycznia 2018 r. przelewają zaległe środki na finansowanie kampanii edukacyjnych (do zaległych sprawozdań dotyczących opłaty produktowej) powinni je wpłacać według obecnie obowiązujących przepisów czyli na konto marszałka województwa”.
OPŁATA PRODUKTOWA ZA ROK 2017
Przy rozliczeniu opłaty produktowej za 2017 r. w dalszym ciągu obowiązuje wzór o nazwie „roczne sprawozdanie o produktach w opakowaniach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami opakowaniowymi za rok 2015 i za rok 2016” składany przez przedsiębiorców, o których mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2018 poz. 150).
OPŁATA PRODUKTOWA ZA ROK 2015
Obowiązuje nowy wzór rocznego sprawozdania o produktach w opakowaniach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami opakowaniowymi za rok 2015 i za rok 2016 składany przez przedsiębiorców, o których mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 r. poz. 888).
Przedsiębiorcy, którzy w danym roku kalendarzowym osiągnęli wyższy niż wymagany poziom odzysku lub recyklingu, po raz ostatni mogli rozliczyć tę nadwyżkę w sprawozdaniu z 2014 roku (nie więcej niż 10 %). Od 2015 roku nie ma możliwości rozliczenia takiej nadwyżki.
Zgodnie z art. 36 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 r. poz. 888) opłata produktowa jest wnoszona na odrębny rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa do dnia 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.
Nie wnosi się opłaty produktowej, której łączna roczna wysokość dla wszystkich produktów nie przekracza 100 zł.
Istotna zmiana przepisów dotycząca korzystania z pomocy de minimis
W odróżnieniu do roku sprawozdawczego 2014, przedsiębiorcy, którzy wprowadzili na rynek w 2015 r. produkty w opakowaniach w ilości do 1 Mg (1000 kg) mają możliwość wyboru: skorzystać z pomocy de minimis bądź rozliczyć się na zasadach obowiązujących pozostałych przedsiębiorców.
Zgodnie z art. 109 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2014 r. poz. 1688) zmieniającym art. 7 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 r. poz. 888), przedsiębiorcy, którzy wprowadzili na rynek w 2015 r. produkty w opakowaniach do 1 Mg, chcąc skorzystać z pomocy de minimis są zobowiązani: złożyć marszałkowi województwa w terminie do 15 marca 2016 r:
a) wszystkie zaświadczenia lub oświadczenia o pomocy de minimis w zakresie, o którym mowa w art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59 poz. 404 ze zm.), jakie otrzymano w 2016 roku oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
b) Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis stosowany do pomocy de minimis udzielanej na warunkach określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1)
c) sprawozdanie OŚ-OP1 o ilości wprowadzonych w roku sprawozdawczym (2015) na rynek opakowań (w kg)
Warunkiem skorzystania z ww. pomocy jest przedłożenie w ustawowym terminie sprawozdawczym (do 15 marca 2016 r.) wszystkich wymaganych dokumentów.
Przedsiębiorcy, którzy tego nie uczynią rozliczają się na zasadach obowiązujących przedsiębiorców wprowadzających na rynek powyżej 1 Mg produktów w opakowaniach.
Załączniki do pobrania poniżej:
- roczne sprawozdanie o produktach w opakowaniach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami opakowaniowymi za rok 2015 i za rok 2016 (Dz. U. z 2016 r. poz. 182),
- rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat produktowych dla poszczególnych rodzajów opakowań (Dz. U. z 2014 r. poz. 1972),
- rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych stawek opłat produktowych dla poszczególnych produktów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1968).
Roczne poziomy odzysku i recyklingu:
- dla opakowań – załącznik 1 do ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 r. poz. 888),
- w sprawie minimalnych rocznych poziomów odzysku i recyklingu dla opakowań wielomateriałowych oraz dla opakowań po środkach niebezpiecznych, poniżej których nie mogą zostać określone poziomy w porozumieniu zawieranym z marszałkiem województwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 618),
- dla produktów – załącznik nr 4a do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami i opłacie produktowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1413),
- dla preparatów smarowych, dodatków i środków zapobiegających zamarzaniu (roczne poziomy odzysku i recyklingu odpadów powstałych z produktów wymienionych w poz. 2 załącznika nr 4a do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1598).
- formularz sprawozdania dotyczącego produktów (oleje, opony) za 2015 r.
Wszelkie informacje można uzyskać w Departamencie Finansów w Wydziale Księgowości Funduszy Celowych u p. Mariana Gontarskiego, tel. 56 62 18 539.
Najważniejsze informacje dotyczące opłaty produktowej za opakowania i produkty za 2014 rok
W ZWIĄZKU ZE ZMIANAMI PROSIMY O DOSTARCZANIE SPRAWOZDAŃ NA PRZYGOTOWANYM PRZEZ URZĄD MARSZAŁKOWSKI FORMULARZU OŚ-OP1 ZA 2014 ROK
OPAKOWANIA
Od 1 stycznia 2014 roku mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 r. poz. 888 – do pobrania poniżej), która zastąpiła obowiązującą dotychczas ustawę z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych oraz wprowadza istotne zmiany w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90 poz. 607 ze zm.).
NAJISTOTNIEJSZE ZMIANY PRZEPISÓW:
Obowiązek prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.
Nowe obowiązki dla wprowadzających produkty w opakowaniach wielomateriałowych, a także środki niebezpieczne w opakowaniach, w tym środki ochrony roślin.
Zmiana sposobu obliczania poziomów odzysku i recyklingu.
Zmiany w dokumentacji potwierdzającej odzysk/recykling odpadów opakowaniowych.
W roku 2014 można rozliczyć nadwyżkę w wysokości nie większej niż 10% wymaganego poziomu w 2013 roku (art. 80 ww. ustawy), w roku 2015 i latach kolejnych brak możliwości rozliczenia nadwyżki.
Zwolnienie dla wprowadzających produkty w opakowaniach o masie opakowań do 1 Mg z części obowiązków, w tym z obowiązku zapewnienia określonych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, dotyczących opłaty produktowej, oraz dokumentów DPO i DPR.
Zwolniony przedsiębiorca będzie musiał jednak finansować publiczne kampanie edukacyjne oraz złożyć sprawozdanie OŚ-OP1 w zakresie wprowadzanych na rynek opakowań. Zwolnienie z obowiązku odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy stanowi pomoc de minimis. W związku z tym na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy przedsiębiorca zwolniony z obowiązku odzysku i recyklingu będzie miał obowiązek złożenia marszałkowi województwa, w terminie do dnia 15 marca każdego roku:
a) sprawozdanie OŚ-OP1 o ilości wprowadzonych w roku sprawozdawczym na rynek opakowań (w kg),
b) zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimisw zakresie, o którym mowa w art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59 poz. 404 ze zm.),
c) informacje, których zakres został określony w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
d) a w przypadku przedsiębiorców, do których nie stosuje się przepisów o rachunkowości, także inne dokumenty pozwalające ocenić sytuację finansową przedsiębiorcy w okresie 3 ostatnich lat obrotowych.
Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajduje się Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
http://www.uokik.gov.pl/wzory_formularzy_pomocy_de_minimis.php
Wartość pomocy de minimis odpowiada wartości zwolnienia z opłaty produktowej, obliczanej z zastosowaniem maksymalnej stawki opłaty produktowej dla opakowań, o której mowa w art. 35 ust. 1 (tj. 4,50 zł za 1 kg). Opłata produktowa za opakowania jest wpłacana na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego do dnia 15 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego opłata dotyczy.
UWAGA! Od 01.01.2014 roku poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych w danym roku kalendarzowym stanowi wyrażona w procentach wartość ilorazu masy odpadów opakowaniowych poddanych odpowiednio odzyskowi lub recyklingowi w roku sprawozdawczym oraz masy wprowadzonych do obrotu opakowań w poprzednim roku kalendarzowym. Wprowadzający produkty w opakowaniach, który rozpoczyna działalność gospodarczą w danym roku kalendarzowym, oblicza poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych za ten rok w stosunku do masy wprowadzonych przez siebie do obrotu opakowań w tym samym roku (art. 20 ust. 2 i 3 ww. ustawy).
PRODUKTY
Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 r. poz. 888) uchyliła wiele przepisów (m.in. w zakresie opakowań) oraz wprowadziła istotne zmiany w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90 poz. 607 ze zm.) m.in. wprowadziła nowe rodzaje produktów podlegających ustawie (oleje smarowe syntetyczne i półsyntetyczne oraz opony stosowane w motocyklach i rowerach) oraz zwolnienie z uiszczania opłaty produktowej poniżej 100 zł. Treść znowelizowanej ustawy z dnia 11 maja 2001 roku o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1413 – do pobrania poniżej).
NAJISTOTNIEJSZE ZMIANY PRZEPISÓW:
Rozszerzono wykaz produktów o opony używane w rowerach i motocyklach oraz o preparaty smarowe i środki zapobiegające zamarzaniu.
Zmianie uległa kwota opłaty produktowej podlegająca zwolnieniu z opłaty produktowej.
Nie wnosi się opłaty produktowej, której łączna roczna wysokość dla wszystkich produktów nie przekracza 100 zł (art. 12, ust. 5 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1413.).
Od 2014 r. obowiązek odzysku i recyklingu odpadów powstałych z produktów wykonywany samodzielnie - podlega wymaganym poziomom odzysku i recyklingu określonych w załączniku 4a do ww. ustawy (brak obowiązku osiągnięcia 100% poziomu odzysku i recyklingu w przypadku rozliczania obowiązków ustawowych poprzez sieć selektywnego zbierania odpadów).
Począwszy od sprawozdania za 2014 rok uzyskany poziom odzysku i recyklingu odpadów powstałych z produktów stanowi wyrażona w procentach wartość ilorazu masy odpadów powstałych z produktów poddanych odpowiednio odzyskowi lub recyklingowi w roku sprawozdawczym oraz masy produktów wprowadzonych na rynek w poprzednim roku kalendarzowym, a w przypadku przedsiębiorcy rozpoczynającego działalność w danym roku kalendarzowym - w stosunku do masy produktów wprowadzonych na rynek w tym roku
(art. 3 ust. 3 ww. ustawy).
Nadwyżka z roku 2013 do sprawozdania OŚ-OP1 o wysokości należnej opłaty produktowej za rok 2014 przenoszona jest w wysokości maksymalnie 10% wymaganego poziomu w 2013 r. (w 2015 roku i latach następnych brak możliwości rozliczenia nadwyżki) – art. 80 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 r., poz. 888).
Opłata produktowa za produkty jest wpłacana na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego do dnia 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego opłata dotyczy.
DOKUMENTY DO POBRANIA PONIŻEJ:
- Formularz sprawozdania OŚ-OP1 za 2014 r. (Opakowania – tabela 1, 2, 3; Produkty – tabela 4, 5).
- Poziomy odzysku i recyklingu obowiązujące dla opakowań w 2014 r. - (zał. nr 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 r. poz. 888).
- Poziomy odzysku i recyklingu dla produktów - zał. 4a do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej(Dz. U. z 2014 r. poz. 1413).
- Obowiązujące szczegółowe stawki opłat produktowych - Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 259 poz. 1774 - zał. nr 1 i nr 2).
DODATKOWE INFORMACJE ORAZ OPŁATA PRODUKTOWA ZA OPAKOWANIA I PRODUKTY DO 2013 ROKU WŁĄCZNIE
DOKUMENTY POTWIERDZAJĄCE ODRĘBNIE ODZYSK I ODRĘBNIE RECYKLING DO 2014 WŁĄCZNIE
Od 1 stycznia 2007 r. prowadzący odzysk lub recykling sporządzają dokumenty potwierdzające odrębnie odzysk i odrębnie recykling na podstawie wzoru zawartego w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie dokumentów potwierdzających odrębnie odzysk i odrębnie recykling
(Dz. U. z 2006 r. Nr 247 poz. 1816) – do pobrania poniżej.
UWAGA
Podczas sporządzania sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej należy zwrócić szczególną uwagę na:
1. Wpisanie poprawnej, pełnej nazwy przedsiębiorcy (w przypadku osób fizycznych należy wpisać pełne imię i nazwisko właściciela firmy czy też wspólników spółki), numeru identyfikacji podatkowej NIP oraz Regon.
2. Sposób obliczenia wysokości należnej opłaty produktowej dla ODZYSKU, któremu podlega suma wszystkich opakowań wprowadzonych na rynek w roku sprawozdawczym. Wysokość należnej opłaty produktowej z tytułu niewykonania obowiązku odzysku odpadów opakowaniowych należy obliczać według wzoru znajdującego się w Załączniku nr 5 do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz. U. Nr 63 poz. 639 ze zm.):
OPodzysk= [(M1xOP1+M2xOP2+...+M6xOP6) / M.cał.] x (Podzysku x Mcał – Modzyskana)
gdzie:
OPodzysk – oznacza wysokość należnej opłaty produktowej w zł;
M z indeksem liczbowym – oznacza odpowiednio masę w kg danego rodzaju opakowania wprowadzoną przez przedsiębiorcę w roku sprawozdawczym na terytorium kraju, przy czym:
M1 – dotyczy opakowań z tworzyw sztucznych,
M2 – dotyczy opakowań z aluminium,
M3 – dotyczy opakowań ze stali w tym z blachy stalowej,
M4 – dotyczy opakowań z papieru i tektury,
M5 – dotyczy opakowań ze szkła gospodarczego, poza ampułkami,
M6 – dotyczy opakowań z materiałów naturalnych (drewna i tekstyliów);
OPz indeksem liczbowym – oznacza odpowiednio stawkę jednostkową opłaty produktowej w zł za kg dla danego rodzaju opakowania, określoną w obowiązującym w danym roku rozliczeniowym rozporządzeniu w sprawie stawek opłat produktowych, przy czym:
OP1 – dotyczy opakowań z tworzyw sztucznych,
OP2 – dotyczy opakowań z aluminium,
OP3 – dotyczy opakowań ze stali w tym z blachy stalowej,
OP4 – dotyczy opakowań z papieru i tektury,
OP5 – dotyczy opakowań ze szkła gospodarczego, poza ampułkami,
OP6 – dotyczy opakowań z materiałów naturalnych (drewna i tekstyliów);
Podzysku – wyrażony ułamkiem dziesiętnym wymagany w danym roku poziom odzysku;
Mcał. – oznacza sumę mas w kg wszystkich rodzajów opakowań wprowadzonych przez przedsiębiorcę w roku sprawozdawczym na terytorium kraju;
Modzyskana – oznacza sumę mas w kg wszystkich rodzajów odpadów opakowaniowych poddanych odzyskowi w roku sprawozdawczym.
3. Sposób obliczenia wysokości należnej opłaty produktowej dla RECYKLINGU, do którego należy wykorzystać wzór zawarty w objaśnieniach do Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 23 listopada 2006r. w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej (Dz.U. z 2006 r. Nr 226 poz. 1654):
N = W x[(p-o) / 100%] x s,
gdzie:
N - oznacza wysokość należnej opłaty produktowej w zł,
W - oznacza masę, w kilogramach, opakowań, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych w danym roku sprawozdawczym, wprowadzonych na rynek,
p - oznacza wymagany poziom recyklingu, w %,
o - oznacza osiągnięty poziom recyklingu odpadów opakowaniowych obliczany jako iloraz masy faktycznie poddanych recyklingowi i masy wprowadzonych na rynek opakowań, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych w danym roku sprawozdawczym, wyrażony w %,
s - oznacza stawkę jednostkową opłaty produktowej, w złotych za kilogram, określoną w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych;
jeżeli p-o ma wartość ujemną, jako należną opłatę produktową wpisuje się wartość „0”.
4. Podpisanie sprawozdania przez osobę upoważnioną do reprezentowania podmiotu.
Sprawozdania należy przesyłać na adres:
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Departament Środowiska
Plac Teatralny 2
87-100 Toruń
Wzory sprawozdań OŚ-OP1 o wysokości należnej opłaty produktowej
2013 r.
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 259 poz. 1775) – do pobrania poniżej.
Stawki opłat oraz poziomy odzysku i recyklingu
Opłatę produktową oblicza się według stawek i poziomów odzysku i recyklingu obowiązujących w okresie, którego dotyczy sprawozdanie.
2013 r. – 2014 r.
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia z 2010 r. w sprawie szczegółowych stawek opłat produktowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 259. poz. 1774) – do pobrania poniżej.
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych (Dz. U. z 2007 r. Nr 109 poz. 752) – do pobrania poniżej.
Lista organizacji odzysku – do pobrania poniżej.
Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi Dz.U. 2020 r. poz. 1114.pdf (589,24KB)
Formularz sprawozdania dotyczącego produktów oleje opony za 2018 r.xls (56,50KB)
Formularz sprawozdania dotyczącego produktów oleje opony za 2015 r.xls (70,50KB)
Formularz sprawozdania OŚ-OP1 za 2014 r.xls (83,00KB)
Rozporządzenie MŚ w sprawie wzorów dokumentów DPO i DPR Dz.U. 2018 poz. 1809.pdf (531,82KB)