Wydział:
Departament Infrastruktury Drogowej
Termin załatwienia:
Sprawa powinna być rozpatrzona do 30 dni, gdy założona dokumentacja spełnia wszystkie wymagania. Z uwagi na podejmowanie czynności organizacyjno-technicznych terminy nie podlegają przepisom Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. KPA
Osoba kontaktowa:
Adam Bąkowski, Anna Kopyłowska, Dariusz Mańkowski, Wojciech Pydyn, Agnieszka Rzymyszkiewicz
Miejsce załatwienia:
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Plac Teatralny 2, 87-100 Toruń
Telefon kontaktowy:
56 62 18 791, 56 62 18 549, 56 62 18 292, 56 62 15 922
Miejsce odbioru:
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, ul. Wały Gen. Sikorskiego 15, 87-100 Toruń, I piętro, pok. 9, budynek Banku BNP Paribas.
Wymagane dokumenty:
I. ZATWIERDZENIE PROJEKTU (stałej/czasowej org. ruchu):
Zgodnie z §5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. z 2017 r. poz. 784 t.j.)
1. Projekt organizacji ruchu powinien zawierać:
1) plan orientacyjny w skali od 1:10 000 do 1:25 000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy;
2) plan sytuacyjny w skali 1: 500 lub 1: 1 000 zawierający:
• lokalizację istniejących i projektowanych oraz usuwanych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacyjnych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu, dla projektów zmian stałej organizacji ruchu dopuszcza się zaznaczenie lokalizacji tylko znaków i urządzeń dla nowej organizacji ruchu,
• parametry geometrii wszystkich dróg objętych opracowaniem.
3) program sygnalizacji i obliczenia przepustowości drogi – w przypadku projektu zawierającego sygnalizację świetlną;
4) zasady dokonywania zmian oraz sposób ich rejestracji – w przypadku projektu zawierającego znaki świetlne o zmiennej treści oraz w przypadku projektu dotyczącego zmiennej organizacji ruchu lub zawierającego inne zmienne elementy mające wpływ na ruch drogowy;
5) opis techniczny zawierający charakterystykę drogi i ruchu na drodze, a w przypadku organizacji ruchu związanej z robotami prowadzonymi w pasie drogowym - opis występujących zagrożeń lub utrudnień; przy robotach prowadzonych w dwóch lub więcej etapach opis powinien zawierać zakres planowanych robót dla każdego etapu i stan pasa drogowego po zrealizowaniu etapu robót;
6) przewidywany termin wprowadzenia czasowej organizacji ruchu oraz termin wprowadzenia stałej organizacji ruchu lub przywrócenia poprzedniej stałej organizacji ruchu – w przypadku projektu dotyczącego wykonywania robót na drodze;
7) nazwisko i podpis projektanta;
Do przedstawionego do zatwierdzenia projektu organizacji ruchu powinny być dołączone opinie:
• komendanta wojewódzkiego Policji,
• zarządcy drogi, jeżeli nie jest on jednostką składająca projekt,
• organu zarządzającego ruchem na drodze krzyżującej się lub objętej objazdem.
Projekt organizacji ruchu przedstawia się do zatwierdzenia co najmniej w 3 egzemplarzach w formie zszytej i w oprawie.
2. Organ zarządzający ruchem albo podmiot zarządzający drogą wewnętrzną, w przypadku robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu wyłącznie w czasie wykonywania czynności, może dopuścić wprowadzanie zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego zawierającego:
1) opis techniczny zawierający charakterystykę robót;
2) powtarzalny schemat umieszczenia na drodze znaków drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;
3) sposób rozmieszczenia i oznakowania pojazdów zabezpieczających lub wykonujących roboty lub czynności wykonywane na drodze; w szczególności dotyczy to robót lub czynności przesuwających się wzdłuż drogi.
Organ zarządzający ruchem może w uzasadnionych przypadkach zażądać:
a) dołączenia do projektu organizacji ruchu:
• profilu podłużnego lub przekroju poprzecznego drogi,
• danych o istniejącym lub prognozowanym natężeniu ruchu z uwzględnieniem
struktury kierunkowej na skrzyżowaniach i struktury rodzajowej,
b) złożenia dodatkowych egzemplarzy projektu.
II. OPINIA DO PROJEKTU (stałej/czasowej org. ruchu):
Projekt organizacji ruchu powinien zawierać:
1. plan orientacyjny w skali od 1:10 000 do 1:25 000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy;
2. plan sytuacyjny w skali 1: 500 lub 1: 1 000 zawierający:
• lokalizację istniejących i projektowanych oraz usuwanych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacyjnych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu, dla projektów zmian stałej organizacji ruchu dopuszcza się zaznaczenie lokalizacji tylko znaków i urządzeń dla nowej organizacji ruchu,
• parametry geometrii wszystkich dróg objętych opracowaniem
3. program sygnalizacji i obliczenia przepustowości drogi – w przypadku projektu zawierającego sygnalizację świetlną;
4. zasady dokonywania zmian oraz sposób ich rejestracji – w przypadku projektu zawierającego znaki świetlne o zmiennej treści oraz w przypadku projektu dotyczącego zmiennej organizacji ruchu lub zawierającego inne zmienne elementy mające wpływ na ruch drogowy;
5. opis techniczny zawierający charakterystykę drogi i ruchu na drodze, a w przypadku organizacji ruchu związanej z robotami prowadzonymi w pasie drogowym - opis występujących zagrożeń lub utrudnień; przy robotach prowadzonych w dwóch lub więcej etapach opis powinien zawierać zakres planowanych robót dla każdego etapu i stan pasa drogowego po zrealizowaniu etapu robót;
6. przewidywany termin wprowadzenia czasowej organizacji ruchu oraz termin wprowadzenia stałej organizacji ruchu lub przywrócenia poprzedniej stałej organizacji ruchu – w przypadku projektu dotyczącego wykonywania robót na drodze;
7. nazwisko i podpis projektanta
Projekt organizacji ruchu przedstawia się do opinii co najmniej w 3 egzemplarzach w formie zszytej i w oprawie.
III. OPINIA GEOMETRII W PROJEKCIE BUDOWLANYM (np. zjazdu, przebudowy drogi itp.):
1. audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie możliwości skomunikowania przyległego terenu (audyt wymagany w uzasadnionych przypadkach),
2. upoważnienie/pełnomocnictwo dla osoby działającej w imieniu inwestora,
3. opis techniczny zawierający podstawowe założenia projektowe z charakterystycznymi parametrami technicznymi drogi, tj. prędkość projektowa, klasa techniczna drogi, pochylenia poprzeczne i podłużne, szerokość elementów przekroju, podstawowy opis stanu istniejącego (lokalizacja, charakterystyka drogi i ruchu itp.),
4. plan orientacyjny w skali od 1:10 000 do 1:25 000, z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy,
5. parametry geometryczne drogi wraz z geometrią skrzyżowań i zjazdów przedstawione na planie sytuacyjnym w skali 1:500, zawierającym:
- oś projektowanej drogi z opisem [km],
- parametry geometrii drogi (szerokości wszystkich elementów pasa drogowego, łuki kołowe, poszerzenia jezdni na łukach, łuki na skrzyżowaniach i łuki lub skosy na zjazdach),
- pochylenia poprzeczne, skosy wyznaczyć w miejscach charakterystycznych,
- lokalizacja przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerzystów, podział na pasy ruchu,
- elementy odwodnienia jak np. wpusty deszczowe, które mogłyby kolidować z przejściami dla pieszych, przejazdami dla rowerzystów oraz lokalizacja urządzeń brd,
- legenda ze wszystkimi istniejącymi i projektowanymi elementami (np. rodzaje powierzchni, krawężniki, obrzeża, ścieki, granice pasa drogowego),
6. sprawdzenie przejezdności w skali 1:500 lub 1:1000 wraz z wrysowaniem konturu pojazdu w jego zewnętrzne obwiednie i przedstawienie widoku bocznego miarodajnego pojazdu z określeniem jego charakterystycznych wymiarów (dotyczy rond, skrzyżowań z wyspą centralną, skrzyżowań skanalizowanych itp.); jako pojazd miarodajny należy przyjąć ciągnik siodłowy z naczepą (o dł. min. 18 m),
7. sprawdzenie trójkąta widoczności na wlotach skrzyżowań w celu ewentualnego umieszczenia znaku B-20 „Stop”,
8. lub inne wymagane na etapie rozpatrzenia wniosku.
Dokumentacje dotycząca zaopiniowania geometrii przedstawia się co najmniej w 2 egzemplarzach w formie zszytej i w oprawie.
Uwagi:
Po rozpatrzeniu złożonego projektu organizacji ruchu organ zarządzający ruchem może:
1) zatwierdzić organizację ruchu w całości lub w części:
a) bez zmian,
b) po wprowadzeniu zmian lub wpisaniu uwag dotyczących wdrożenia organizacji ruchu;
2) odesłać projekt w celu wprowadzenia poprawek;
3) odrzucić projekt.
Organ zarządzający ruchem odrzuca projekt organizacji ruchu w przypadku:
• stwierdzenia, że projektowana organizacja ruchu zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego;
• niezgodności projektu z przepisami, dotyczącymi warunków umieszczania na drogach znaków
i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Organ zarządzający ruchem może odrzucić projekt organizacji ruchu w przypadku stwierdzenia:
• niezgodności projektowanej organizacji ruchu z założeniami polityki transportowej lub potrzebami społeczności lokalnej;
• nieefektywności projektowanej organizacji ruchu.
Organ zarządzający ruchem określa termin, w którym powinna zostać wprowadzona zatwierdzona organizacja ruchu.
Organ zarządzający ruchem po zatwierdzeniu organizacji ruchu przesyła jeden egzemplarz projektu organizacji ruchu jednostce przedstawiającej projekt do zatwierdzenia. Jednostka wprowadzająca organizację ruchu zawiadamia organ zarządzający ruchem, zarząd drogi oraz właściwego komendanta Policji o terminie jej wprowadzenia, co najmniej na 7 dni przed dniem wprowadzenia organizacji ruchu.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251),
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. z 2017 r. poz. 784).